Toen de wereld nog van ons was

Boektrailer

Recensies

"Dit is een indrukwekkend, ontroerend verhaal over drie vrienden in oorlogstijd. Een verhaal dat je diep zal raken, Liz Kesslers eerste boek over de Holocaust. Het is gebaseerd op de oorlogservaringen van haar vader. Een verhaal met een opdracht, voor ons." Christelijkekinderboeken.nl

Lees de hele recensie op christelijkekinderboeken.com

"Over de Tweede Wereldoorlog zijn al ongelooflijk veel boeken geschreven, ook voor de jeugd. Heel vaak beperken die zich tot één bepaald aspect van die oorlog. In Toen de wereld nog van ons was, weet Liz Kessler deze hele gruwelijke periode vanuit verschillende hoeken te bekijken." Boek & Babbel

Lees de hele recensie op boekbabbel.com

toen de wereld nog van ons was

Wenen, 1936. Leo, Elsa en Max zijn elkaars beste vrienden en kunnen samen de wereld aan. Ze hebben echter geen idee wat hun te wachten staat. Langzaam maar zeker begint de wereld om hen heen te veranderen, en als de Tweede Wereldoorlog uitbreekt, verliezen ze elkaar uit het oog. Max moet met zijn vader, een SS-officier, mee naar München, Leo en zijn moeder vluchten naar Engeland en Elsa komt in een concentratiekamp terecht. Het enige wat hen nog verbindt zijn hun herinneringen en de foto waar ze samen op staan. Zullen de drie vrienden elkaar ooit nog terugzien?

Meer jeugdboeken over de Tweede Wereldoorlog

de bevrijding die nooit kwam

‘De bevrijding die nooit kwam’ van J.F. van der Poel is een spannend oorlogsverhaal over de onwaarschijnlijke vriendschap tussen de joodse Tobias en de Duitse Gilda. Tobias Goldsmit is de zoon van een joodse fabriekseigenaar. Hij is bevriend met Gilda Rathke, dochter van NSB’ers. Als er een vliegtuig neerstort bij hun dorp, besluiten de twee vrienden de piloot te verbergen in de kelder van de broodfabriek. Maar dan worden de ouders van Tobias opgepakt bij een razzia. Tobias blijft alleen achter en vlucht naar Duitsland met de familie Ratsas. Lukt het hem om uit handen van de Duitsers te blijven?

geheime strijd

Het is oorlog en boerenzoon Toon begint steeds meer mee te helpen in het verzet. Maar naast alle spanningen van de oorlog is Toon ook nog altijd een opgroeiende jongen en dat levert al genoeg problemen op: hij kijkt op tegen zijn grote neef, zijn vriendschap wordt op de proef gesteld, hij wordt voor het eerst verliefd en zelfs het vertrouwen in zijn eigen familie staat op het spel. Een spannend oorlogsverhaal van de jonge auteur Cliff de Rouw, winnaar van de verhalenwedstrijd rondom het thema ‘Bevrijding’ die in 2020 door KokBoekencentrum werd georganiseerd.

reis door de nacht

Zeventig jaar na het verschijnen van het eerste deel is de omnibus van de oorlogsklassieker ‘Reis door de nacht’, geschreven door Anne de Vries, toe aan zijn vijfendertigste druk. ‘Reis door de nacht’ vertelt het verhaal van een Nederlands gezin in de Tweede Wereldoorlog, dat vanaf het begin betrokken is bij het verzet. Hoofdpersoon is Jan de Boer, een jongen van 16 jaar. Hij merkt algauw dat zijn vader bezig is met verzetswerk en besluit langzaam maar zeker om daar zelf ook aan mee te doen, met gevaar voor eigen leven. De prachtige klassieker van Anne de Vries verschijnt nu met een nieuw omslag en een voorwoord van Henk Pröpper, oud-directeur van het Nederlands letterenfonds.

Insert Video